
Mediamakt  
- Hvordan NRK manipulerte nyheter  
  fra Libanon-krigen i 1982  
 
 
Av Lars-Arne Høgetveit, i www.Kommentar-Avisa.no – 11.08.06 
 
Dette er en fortsatt en meget aktuell film som viser noe av den  
type formidling NRK står for når det gjelder Midtøsten og Israel.  
Etter all kritikken, spesielt av deres utsendte Odd Karsten Tveit, ble det nedsatt en uavhengig 
granskning fra NUPI som avslørte flere brudd på ”upartisk dekning av konflikten”. 
 
Institutt for Kirke og Samfunn, Kristelig Kringkastningslag står som utgiver av filmen som er 
laget ved initiativ av Carl Christian Hauge som selv leser kommentarene. Filmen er nå å få på 
DVD og har i korte trekk følgende innhold: 
 
Grunnlaget for DVDen er videokopier av alle dagsrevyer og kveldsnytt i tiden 11. april – 22. 
august 1982, samt tre programmer fra henholdsvis 3. mai, 25. juni og 7. juli – dette skal, så 
vidt Hauge vet, være alt som er sent om Israel og Midtøsten i dette tidsrommet. 
 
I USA er det 62 % av amerikanerne som ikke tror på hva journalister forteller. Dette er en 
trussel mot presseetikken. 
 
Filmen deles i fire hovedavsnitt: 
 
1. Dagsrevyens nyhetsdekning. 
Filmen viser oss bla hvordan norske journalister jobbet i denne perioden. Og hvordan valg av 
ord lager en reportasje i tendensiøs retning, der man velger side. 
Nyhetsdekningen: Israel fremstilles som den brutale krigsmaskinen som ikke tar noe hensyn 
for å nå tvilsomme mål. PLO fremstilles ikke med sivile som skjold – men PLO får isteden en 
glorifisering. 
Filmen dokumenterer tallmanipulering mht døde, skadde og flyktninger, bla rapporterte NRK 
at det var flere flyktninger en hva som faktisk bodde i de aktuelle områdene i Libanon. 
Av krigsskader på Beirut sto Israel for 20-25%, mens krigen fra 1975 til mai 1982 sto for 75-
80% (i følge byingeniøren i Beirut, som er gjengitt av ordføreren i Beirut). 
 
NRK viste også bilder av sultede barn grunnet krigen, men bildene viste seg å være fra 
foreldreløse barn som sultet før Israel gikk inn i 1982. Bildene viste seg å være fra tidligere 
bruk i en humanitær innsamlingsaksjon til Libanon.  
 
NRK ble flere ganger gjort oppmerksom på feil billedbruk og informasjon uten at de ønsket å 
korrigere dette i senere nyhetssendinger. 
 
Overreaksjon er uttrykk NRK brukte om invasjonen den gang, uten å prøve å få frem den 
komplekse forhistorie og grunnen til invasjonen. 
 
2. Hva Dagsrevyen ikke sendte  
Det legges også vekt på hva NRK ikke formidlet fra Libanon, bla at PLO terroriserte mange 
av innbyggerne i Sør-Libanon, men stjeling og myrding. Jomfruer ble voldtatt, landsbyer 
rasert etc. 



3. Aktiv styring av folkemeningen 
Et eksempel er et LOs sentralstyremøte som muligens ble forsøkt kuppet før selve møtet, via 
press (via intervjuer i fagbevegelsen) på en Dagsrevysending, der man angivelig sa at store 
deler av LO var for en boikott. Styremøtets utfall ble enstemmig i mot en boikott av Israel. 
 
Odd Karsten Tveit, Henry Notaker, Jarl Munch, Øystein Singsaas, Per Olav Reinton, Bjørn 
Hansen, Erling Borgen, Christian Borch og Einar Slyngstad figurerer i nyhetssendingene. 
Flere av disse er også aktivt med i dag. 
 
Filmen inneholder mot slutten også 10 minutter historisk Libanon informasjon bla med gode 
eksempler på hvordan journalistisk skal drives etter læreboka. 
 
I 2006 vet vi at Hizbollah har kopier av passene til alle journalister i Libanon. Journalister fra 
ABC, BBC m.fl. var truet i 1982 av Syria og PLO. Helt siden 1976 hadde PLO slått i hjel 
journalister, verst gikk det utover libanesiske pressefolk - men også vestlige.  
 
DVDen koster kr 100,- inkl. mva og pluss frakt. Bestilles fra post@Kommentar-Avisa.no – 
leveringstid ca 3 dg. 


